Nový ředitel na Krkonošském gymnáziu a SOŠ – můj příběh a moje plány
S pokorou a odhodláním jsem v srpnu přijal roli ředitele našeho gymnázia a střední odborné školy. Rád bych vám stručně představil svůj příběh, ale především pak nové plány a nové vize.
Před téměř 20 lety jsem na vrchlabském gymnáziu sám odmaturoval, a protože mi v té době nebyl stav českého školství lhostejný, už dlouho jsem byl odhodlaný stát se učitelem. Na Karlově univerzitě jsem postupně vystudoval anglický jazyk, dějepis a evangelickou teologii, přičemž jsem rok studia strávil ve Velké Británii. Několik let jsem pracoval na Akademii věd ČR jako lektor odborného psaní a dlouhodobě jsem učil na gymnáziu na Velehradě. V uplynulém roce jsem se vrátil coby učitel na svou alma mater, abych zde nalezl novou generaci studentů, kteří jsou talentovaní, motivovaní a angažovaní. A když jsem se utvrdil, že okolo sebe vidím učitele, kteří chtějí dát studentům to nejlepší, řekl jsem si – jdu do toho, pojďme tu školu udělat společně.
Mnoho lidí se mě od té doby ptalo, zdali budeme sportovní, jazykové, polytechnické či snad přírodovědné gymnázium, vždyť vše by se přímo nabízelo. Jako otec tří dětí vidím, že každé z nich je jiné. Možná máte s dětmi ve svém okolí podobnou zkušenost. Děti jsou každé jiné. Proto jako škola musíme najít ten zásadní obsah, který předáme úplně všem, a pak vytvořit prostor, kde bude moci každý student rozvíjet svůj individuální talent a specializovat se na své cíle. K tomu povede například profilace studentů ve volitelných seminářích v posledních letech studia; pravidelné projektové vyučování; spojení vybraného učiva do integrovaného předmětu; individuální podpora nadaných a motivovaných žáků tak, aby mohli na svých projektech pracovat během školního vyučování; individuální podpora vrcholových sportovců; široká nabídka jazyků; stáže u zaměstnavatelů; dobrovolnictví; zájmové kroužky a mimoškolní aktivity.
Již nyní je svět tak rychlý a složitý, že mnoho lidí vzdává svou ambici světu a jeho komplexnosti porozumět. Studenti, které jsme letos přivítali v prvním ročníku, se budou pohybovat na pracovním trhu někdy mezi lety 2037-2080. Co vůbec tušíme o letech, která mají před sebou, abychom na ně naše studenty připravili? S jistotou jen víme, že existují klíčové vlastnosti a dovednosti, které se našim absolventům budou hodit, mimo jiné: schopnost učit se, zodpovědnost, kritické myšlení, angažovanost a zájem a péče o druhého člověka. Tedy chuť samostatně poznávat svět. Dovednost určit si cíl, zvolit správnou metodu a dotáhnout projekt k závěru. Schopnost zaujmout postoj, vysvětlit ho, podložit důkazy a vidět jeho dopad. A konečně, odhodlání světu nejen rozumět, ale odhodlání konat tam, kde mě mé dosavadní poznání ke konání zavazuje.
Co nového tedy studenti na naší škole uvidí? Budou to projektové týdny i prostor pro vlastní seberealizaci. Bude to svižnější vykročení vstříc změnám ve školství tak, jak jsou formulovány ve Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Nadto studenti budou moci plně využít zázemí spojené školy – studenti z Hostinného dostanou možnost účastnit se pravidelné výuky seminářů ve Vrchlabí a podobně studenti z Vrchlabí budou moci přijet do Hostinného, aby se zaměřili na předmět, který se v jejich městě nevyučuje.
Kdyby Vrchlabí a Hostinné bylo ve fantasy světě, kde neexistují školy, a já mohl rozhodnout, jestli tam školu udělám, jaké v ní budou předměty, jací tam budou učitelé a zda tam vůbec nějací budou, jak se bude hodnotit, co bude povinné a zda vůbec něco, zda se bude učit ve třídách či venku, zda budou dva roky prázdnin nebo jen dva měsíce, dost pravděpodobně by tato škola vypadala úplně jinak. Vrchlabí ani Hostinné nejsou ve fantasy světě, a já tak mohu jen slíbit, že budu se svým týmem učitelů dělat vše pro to, aby do naší školy chodili studenti rádi a aby jim dala do života potřebný základ a kvalitní vzdělání.
Jan Kletvík
ředitel školy